Większość przedsiębiorstw będzie objętych obowiązkiem korzystania z e-doręczeń do końca 2025 roku. Z czym wiąże się ten obowiązek? Czy Twoja firma musi się przygotować? Sprawdź w naszym artykule, przygotowanym na podstawie materiałów Ministerstwa Cyfryzacji.
W tym artykule znajdziesz:
Chociaż e-Doręczenia nie są nowością w Polsce – system jest stopniowo wprowadzany od 2023 roku – to temat stanie się ważny dla większości przedsiębiorstw w Polsce.
E-Doręczenia to nowy sposób obiegu dokumentów między firmami a instytucjami państwowymi. Wedle oficjalnych materiałów Ministerstwa Cyfryzacji, jest to “elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.”
Co ważne, założeniem tego projektu jest zastąpienie papierowej korespondencji urzędowej, jak również systemu ePUAP. Pomysł jest efektem rozporządzenia unijnego oraz ustawy o doręczeniach elektronicznych.W praktyce wszystkie podmioty objęte systemem e-Doręczeniem będą wpisywać adresy do tzw. BAE – bazy adresów elektronicznych – czyli publicznego rejestru adresów służących do komunikacji. Nie będą to jednak istniejące adresy e-mail, a nowe, utworzone w systemie.
W skrócie – tak.
Obowiązek rejestracji adresu kontaktowego w BAE oraz wprowadzenia e-Doręczeń dotyczy wszystkich firm w Polsce. W zależności od daty utworzenia firmy (a dokładniej wpisu w KRS lub CEiDG), Twoje przedsiębiorstwo może mieć jeszcze kilka miesięcy lub tygodni na wdrożenie. Z obowiązku zwolnione będą osoby prywatne, aczkolwiek także obywatele będą zachęcani do tego sposobu komunikacji z urzędami.
Poniżej zamieściliśmy harmonogram terminów wdrożeń, w którym znajdziesz swoją datę obowiązywania e-Doręczeń w Twojej firmie.
Chociaż system e-Doręczeń ma kilka ważnych technologicznych zalet, do których należą np. wyższy poziom integralności danych, czy też dostęp do wiarygodnych dokumentów, najważniejszą z nich ma być przede wszystkim wygoda. W dobie, gdy wiele biznesów na stałe pozostała w trybie pracy zdalnej po pandemii COVID-19, to rozwiązanie ułatwia procesowanie spraw związanych z organizacjami sektora publicznego. Pracownicy nie będą zmuszeni załatwiać spraw na poczcie, lub wysyłać wszystkich dokumentów tradycyjną ścieżką.
Dodatkowo, jak czytamy na stronie poświęconej projektowi e-Doręczeń, system będzie rozszerzany o zewnętrznych dostawców (obecnie jest nim Poczta Polska), którzy będą mogli uruchomić usługę doręczenia elektronicznego (więcej o kwalifikowanych dostawcach usług znajdziesz na stronie: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/kwalifikowani-dostawcy-uslug-kdu).
Co ciekawe, istnieje także benefit w postaci obniżonych kosztów. Wedle portalu ITwiz, przeciętny koszt e-doręczenia to ok. 2,20 zł, a nadanie tradycyjnego listu to ok. 9 zł.
Mimo tego, że e-Doręczenia to ważny krok w kierunku digitalizacji państwa, każdy nowy system może prowadzić do tworzenia się nowych problemów w firmie. Kilka z nich zostało opisanych poniżej.
Automatyzacja dokumentów to nowoczesny sposób na usprawnianie zadań, w których pracownicy pracują z danymi wydobywanymi z dokumentów. To szereg różnych działań, które mogą zawierać digitalizację tradycyjnej korespondencji, automatyczną obsługę korespondencji przychodzącej i wychodzącej, klasyfikację dokumentów, czytanie danych, jak również przesyłanie ich do systemów wewnętrznych w firmie. Automatyzacje przekładają się na skrócenie czasu pracy z dokumentami, dają większą kontrolę nad kosztami, a także wspierają skalowanie procesów.
W kontekście e-Doręczeń, platforma do automatyzacji może wykonać szereg akcji:
Im wcześniej rozpoczniesz wdrażanie e-Doręczeń, tym lepiej dla Twojej firmy. Sam proces założenia adresu to tylko chwila, lecz jego adaptacja może zająć dużo dłużej. Ponadto, planując wdrożenie e-Doręczenia, warto wcześniej zastanowić się nad różnymi sytuacjami, gdy zespół musi przeprocesować konkretne dokumenty.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak – w praktyce – wygląda integracja systemu SensID z systemem e-Doręczeń, skontaktuj się z nami.